تبلیغات به قیمت نابودی جنگل

بی شک تا کنون تابلوهای تبلیغاتی مختلف در سطح شهر یا در جاده های بین شهری، نظرتان را جلب کرده است. تابلوهایی که جهت انجام تبلیغات شرکت ها و برندهای مختلف است و در اصطلاح تخصصی به آنها بیلبورد گفته میشود. این بیلبوردها که معمولا در نواحی با ترافیک بالای خودرو یا عابر پیاده نصب میگردد، دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند اما اغلب بزرگی و غول آسا بودن، یکی از ویژگی های بارز این سازه هاست که بسیاری از مواقع باعث خبرسازی میشود.

نکته ای که باید در هنگام ساخت و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی به آن توجه ویژه ای داشت، مکان یابی و یا همان یافتن مکان مناسب جهت نصب است. یک تابلو تبلیغاتی با توجه به فاصله ای که از مخطبین دارد، باید دارای ابعاد متناسبی باشد.علاوه بر اندازه، اصل زیبایی سازه ی بیلبورد و شرایط و محدوده های اطراف آن نیز بسیار مهم است. در این گزارش به بررسی تابلوهای غول آسایی می پردازیم که خبرساز شده اند. اما این خبر به خاطر ابعاد افسانه ای یا شکستن رکوردهای جهانی نیست، در این خبر قصد داریم تا بیلبوردهایی بپردازیم که علاوه بر مخدوش کردن چهره طبیعت و از بین بردن منابع طبیعی، نمونه ای کامل از انجام یک کار غیر مهندسی و بدون رعایت اصول تخصصی است.

بیلبوردهای غول آسا در چالوس؟؟!

جاده چالوس شاید از معدود جاده های ایران باشد که عبور از آن، تنها بهانه رسیدن به یکی از اماکن گردشگری نیست، چرا که این جاده، خود از مناطق بسیارپرطرفدار گردشگری است و سالانه میلیون ها نفر، مهمان طبیعت زیبا و منحصر به فرد این جاده می شوند. چهارمین جاده زیبای دنیا که صرف نظر از زیبایی رویایی اش، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشورهم محسوب می شود. این جاده از شمال به استان مازندران و شهرستان چالوس، از شرق به شهر تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج می رسد. جاده‌ای با قدمت ۸۰ سال، که با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی، سفری خیال انگیز را برای مسافران رقم می زند.

حال تصور کنید این همه نشاط و سرسبزی درختان جاده چالوس که برای مسافران به ارمغان می آورد با سازه هایی از جنس آهن سرد و بی روح تعویض شود. متاسفانه این اتفاق به تازگی در مسیر جاده چالوس اتفاق افتاده است. بیلبوردهایی غول پیکر و عظیم الجثه با ظاهری بسیار خشن و طبیعت گریز نصب گردیده است که زیبایی این ناحیه را به کلی مخدوش کرده و باعث افسوس و حسرت مسافران شده است.

سوالی که در میتوان در اینجا مطرح کرد این است که چرا و به چه قیمت این سازه ها در این مکان نصب شده است؟ آیا نیازی به مجوزی از سوی منابع طبیعی وجود نداشته است؟ و اگر اینچنین است، چرا و با کدام منطق مجوز نصب این بیلبوردها در میانه جنگل صادر شده است؟ آیا واقعا ساخت این سازه ها با این ابعاد کذایی توجیه اقتصادی دارد؟ و آیا واقعا تبلیغ نصب شده برروی این بیلبوردها میتواند تاثیر مثبتی بر روی مسافرین داشته باشد؟

بیلبورد غول پیکر جاده چالوس

همانطور که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) درباره حفظ و ضرورت جنگل ها فرمودند: «این جنگل ها مال مردم است و نباید آن را خراب کرد». همچنین مقام معظم رهبری نیز به کرات بر ضرورت حفظ و نگهداری از جنگل ها تاکید نموده اند و در خطاب به مردم فرموده اند: «پیام من به همه مردم عزیز ایران این است که درختکاری، ایجاد فضـای سـبز، حفاظت از محیط زیست، حفظ جنگل ها و دیگر منابع حیـاتی کشـور را یک وظیفه اسلامی، انقلابی، وجدانی و انسانی به حساب آورند».

ابعادی فراتر از ابعاد بیلبورد معمولی

ابعاد این بیلبوردها که قطعا برای نصب آن صد ها درخت قطع و فضای زیادی از جنگل تخریب شده است ۱۵ مترعرض و طول ۵۰ متر داد که با ضرب این دو عدد در هم، به عدد باورنکردنی ۷۵۰ متر خواهیم رسید. مساحتی به اندازه ۱۰ منزل مسکونی.
شاید ابعاد این بیلبوردها در برابر بیلبوردهای عظیمی که در سطح جهان ساخته شده است کوچک به نظر برسید، اما رکورد داران جهانی یا همگی در داخل شهرها هستند یا در بیابان و مکان هایی فاقد جاذبه های گردشگر و توریستی هستند. هیچ یک در لابه‌لای آثار باستانی یا جاذبه های توریستی و گردشگری قرار ندارند.

نمونه ای ازبزرگترین بیلبوردهای ساخته شده در جهان

بیلبورد میدان تایمز

این بیلبورد که در میدان تایمز نیویورک اکران شده است، مساحتی به بزرگی یک زمین راگبی دارد و برروی نمای ساختمان یک هتل با ارتفاع ۱۰۰ متر نصب شده است. این سازه درواقع یک پرده سینمای بزرگ است که تبلیغات مختلف برروی آن توسط پرژکتور نمایش داده میشود. مساحت اسمی این سازه ۲۳۰۰ مترمربع می باشد که آن را به عنوان بزرگترین سازه برای نمایش تبلیغات متحرک و همچنین بزرگترین سازه تبلیغاتی درون شهری مطرح کرده است. شایان ذکر است که در هنگام افتتاح این بیلبورد برندهای فراوانی با یکدیگر رقابت داشتند که در نهایت شرکت گوگل موفق به اجاره این بیلبورد عظیم شد.

بیلبورد میدان تایمز نیویورک

بیلبورد فرودگاه عربستان

این بیلبورد که یک بیلبورد بیرون شهری محسوب میشود، با ابعاد ۱۲ در ۲۵۰ متر، طویل ترین بیلبورد جهان است و در مسیر یکی از فرودگاه های عربستان قرار دارد. این سازه که طولی بیش از دو زمین فوتبال دارد، در تملک برند ال جی می باشد.

بزرگترین بیلبورد جهان

مکان بیلبوردهای غول پیکر متعلق به چه ارگانی است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده محل نصب بیلبوردهای غول پیکر در زمینی می باشد که متعلق به یکی از ارگان های نظامی است. اینکه چرا و چگونه فضایی که جزو منابع طبیعی ایران است و باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، به یکی از ارگان های نظامی تعلق گرفته از حیطه تخصص و اختیار ما خارج است، اما اینکه این کار با مجوز انجام شده است یا خیر؟ و اینکه چه سازمان یا نهادی اجازه قطع درختان جنگل و استفاده تجاری از منابع طبیعی را داده است، خود حدیث مفصلیست.

لازم به ذکر است که بر طبق قوانین منابع طبیعی تفکیک قطعات اراضی مشجر و باغات بزرگتر از پانصد متر مربع با رعایت مقررات شهر سازی مجاز است اما قطع درخت در قطعات تفکیک شده به هر مساحت که باشد بدون تحصیل اجازه طبق مقررات این قانون ممنوع است و به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌ رویه درختان، قطع هر نوع درخت در محدوده قانونی و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و در روستاها در هر منطقه که دولت تصویب و آگهی نماید پس از آن بدون اجازه وزرات کشاورزی و منابع طبیعی ممنوع است. در این میان سکوت مسئولین ذیربط جز لطمه به سرمایه ملی و منابع طبیعی اثری دیگر نخواهد داشت.

مخدوش شدن فضای بصری مسافران

احتمالا، هدف از نصب این بیلبوردها در بین درختان جنگل و لابه‌لای محیط طبیعی و زیبای چالوس، جلب توجه مسافران از طریق نمایش تبلیغات در پیشاپیش مناظرطبیعی که افراد قصد تماشای آن را دارند، بوده است. اما متاسفانه تنها دستاوردی که این بیلبوردها داشته است، افسوس مسافران برای درختان قطع شده و اندوه آنها از مخدوش شدن چهره جنگل است.

بیلبورد جاده چالوس

لازم به ذکر است که نصب سایر تابلوهای تبلیغاتی در این جاده، مدتهاست که با هدف جلب کسب درآمد شخصی بوده است، یکی از معضلات این منطقه است. دقت به این نکته بسیار مهم است که تمام کسانی که قصد بازدید از این جاده را دارند تنها هدفشان تماشای طبیعت و مناظر خدادای است و اینکه به معنایی واقعی بخواهند تغییر روحیه دهند و از خستگی کار و فضای پر استرس شهری برای مدتی هرچند اندک به دور باشند. اما اگر قرار باشد هنگام مسافرت نیز شاهد آهن آلات سرد و بیروح باشند، تنها سوغات این سفر خستگی راه خواهد بود.

نداشتن توجیه قیمتی

متاسفانه یکی از معضلات تبلیغات در کشور ما عدم وجود هدف و استراتژی مشخص است. اگر از موقعیت مکانی نامناسب و همچنین لطمه های زیست محیطی این تابلوها به جنگل، صرف نظر کنیم، باز هم ساخت این بیلبوردها با این ابعاد و با این قیمت های نجومی، هیچ توجیه اقتصادی ندارد. سوال دیگری که پیش می آید این است که واقعا هدف از طراحی این بیلبوردها چیست؟ چه ارگان و چه سازمانی حاضر به تبلیغات بر روی این بیلبوردهاییست که باعث تخریب جنگل شده است؟ به نظر شما آیا تبلیغ برروی این بیلبوردها به سود یک برند است یا اینکه بیشتر ضد تبلیغ است و تاثیر منفی برای آن دارد؟
تبلیغات یکی از راههای سریع کسب درآمد و بازگشت سرمایه می باشد اما تبلیغات برروی این بیلبوردها یک سرمایه گذاری با ریسک بالاست، آیا واقعا مسافران و گردشگران که فقط با هدف لذت بردن از مناظر طبیعی راهی سفر شده اند، توجهی به این تبلیغات خواهند کرد؟

بی توجهی مسولان محیط زیست، حمل و نقل جاده ای و سازمان جنگلبانی

طبیعت شمال کشور و جاذبه‌های گردشگری آن یکی از راه های جذب توریست و به طبع آن درآمدزایی و خروج از رکود اقتصادیست، حال تصور کنید یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور که جاده چالوس است، به دلیل بی توجهی و عدم قاطعیت مسئولان محیط زیست، حمل و نقل جاده ای وسازمان جنگلبانی، به ورطه نابودی کشیده شود و یا از جذابیت آن کم شود. در این صورت افرادی که از توانایی مالی بیشتری برخوردار هستند به فکر سفرهای خارجی و در نتیجه خروج ارز از کشور می افتند که این خود باعث رکود بیشتر و به وجود آمد شرایط اقتصادی سخت تر میشود و یا افرادی که توانایی مالی سفرهای خارجی را ندارند از انجام سفر منصرف شده که این خود باعث عدم گردش سرمایه در جامعه، افزایش بیماری های روحی روانی در کشور و کاهش راندمان کاری در افراد خواهد شد.

بیلبوردهای غول پیکر و تخریب جنگل

عدم رعایت فاصله های استاندارد برای نصب تابلوهای تبلیغاتی

بی شک تبلیغات جاده ای و بین شهری، بخش قابل توجهی از تبلیغات محیطی را تشکیل میدهد. بنابراین جانمایی و تعیین نقاط مناسب برای قرارگیری تبلیغات میتواند به تاثیر این تبلیغات کمک بیشتری کند. جاده یکی از نقاط مهم و اثر گذار برای تبلیغات می باشد. اما متاسفانه بیلبوردهای موجود در این جاده با فاصله هایی بسیار نزدیک به هم تعبیه شده است که این میزان نزدیکی و تراکم را حتی در سطح شهرها نیز به ندرت میتوان دید. این مساله علاوه بر اینکه طبیعت گریزی این سازه ها را تشدید کرده است، از ارزش تبلیغاتی آن نیز کاسته است.

عدم رعایت فاصله استاندار در نصب بیلبوردها فاصله نزدیک بیلبوردها


بازگشت به صفحه اصلی

[ بازدید : 730 ] [ امتیاز : ] [ نظر شما : ]

[ ] ] [ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]